کد مطلب:231756 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:356

حدیث 04
عن صفوان بن یحیی، قال: قلت لابی الحسن (علیه السلام): اخبرنی عن الارادة من الله تعالی و من الخلق فقال الارادة من المخلوق الضمیر و ما یصدر له بعد ذلك من الفعل و اما من الله عزوجل فإرادته احداثه لا غیر ذلك لأنه لا یروی و لا یهم و لا یتفكر و هذه الصفات منفیة عنه و هی من صفات الخلق فارادة الله تعالی هی الفعل لا غیر ذلك یقول له كن فیكون بلا لفظ و لا نطق بلسان و لا همة و لا تفكر و لا كیف كذلك كما أنه بلا كیف.

عیون اخبار الرضا 119:1



[ صفحه 25]



از صفوان بن یحیی نقل شده كه از حضرت ابی الحسن علیه السلام پرسیدم: مرا از اراده ی خدای تعالی و [تفاوتش با] اراده ی مخلوق با خبر گردان.

فرمود: اراده در مخلوق نیتی است كه در دل دارد و كاری كه پس از آن از وی سر می زند. اما اراده ی خدای عزوجل همان احداث و ایجاد چیزی است نه غیر آن، زیرا او هرگز نمی اندیشد، قصد نمی كند و فكر نمی نماید و این صفات در او نیست، كه اینها صفات مخلوق است، پس اراده ی خدای تعالی همان فعل اوست نه غیر آن.

هر چه را بخواهد در حال هست می شود بدون لفظ و گفتاری كه بر زبان راند و بدون هیچ اهتمام و اندیشه ای، و چگونگی برای آن نیست. كار خدا این چنین است، همانطور كه آن ذات مقدس نیز بدون كیفیت است.



[ صفحه 26]